Wat is fysiotherapie?

Dierenfysiotherapie is vergelijkbaar met humane fysiotherapie (= kinesitherapie). De behandelingstechnieken die hier gebruikt worden, zijn dan ook hetzelfde. Denk daarbij aan massage, stretching, mobilisaties, oefentherapie, lasertherapie, elektrotherapie, ... . Fysiotherapie heeft verschillende voordelen. Het verbetert de mobiliteit, kracht en coördinatie, vermindert pijn en zwelling en zorgt voor een sneller herstel.

Omdat humane fysiotherapie zijn nut al heeft bewezen, is dit ondertussen ook vertaald naar de dierenwereld. Door de jaren heen heeft het dier dan ook een belangrijke rol binnen het gezin gekregen.

DSC_0053
IMG_20170608_193824
DSC_0023
DSC_0739
DSC_0034
DSC_0805 (2)
DSC_0052
DSC_0932 (2)
DSC_0358

Wanneer is fysiotherapie aangewezen?

Dieren zijn afhankelijk van hun bewegingsvrijheid. Minder bewegingsvrijheid betekent vermindering van hun levenskwaliteit. Denk hierbij aan pijn, stijvere gewrichten, minder zin om te bewegen, gedragsveranderingen. Als een dier ergens een probleem heeft, gaat hij dit oplossen door te compenseren. Het nadeel hiervan is dat hij een ander deel van zijn lichaam zwaarder gaat belasten.

Hieronder een aantal aandoeningen waarop dierenfysiotherapie een gunstige werking kan hebben.

Indicaties bij paarden

• Revalidatie na operatie
    • Rug- en nekproblemen
    • Tendinitis, bursitis, artritis
    • Acute of chronische letsels aan spieren, pezen, ligamenten of gewrichten
    • Pijnbestrijding
    • Verstoringen in het gangpatroon
    • Wondheling en littekenverkleving
    • Artrose en ouderdomsklachten
    • Oedeem
    • Ataxie

Indicaties bij honden

• Revalidatie na botbreuken en operaties (bv. kruisbanden, meniscus)
    • Nek- en rugklachten
    • Tendinitis, bursitis, artritis
    • Acute of chronische letsels aan spieren, pezen, ligamenten of gewrichten
    • Gewrichtsafwijkingen (heupdysplasie, elleboogdysplasie, OCD)
    • Pijnbestrijding
    • Verstoringen in het gangpatroon
    • Neurologische aandoeningen
    • Artrose en ouderdomsklachten
    • Wondheling en littekenverkleving
    • Oedeem

Dierenfysiotherapie kan ook preventief ingezet worden. Op deze manier kan de lichamelijke gezondheid optimaal gehouden worden en kan het dier blijven genieten van zijn sport, spel en werk.

Als dierenfysiotherapeut werk je op verwijzing van de dierenarts. Dit is belangrijk om zeker te zijn dat het om een aandoening van het bewegingsapparaat gaat. Als de dierenarts dus één van de diagnoses uit bovenstaande lijst heeft vastgesteld, maar ook als uw dier zonder duidelijke oorzaak stijver wordt, kreupel loopt, minder graag loopt, moeilijk springt of zich plots minder graag op de rug laat borstelen, kan dierenfysiotherapie uw dier helpen.

Hoe gaat een behandeling in zijn werk?

De eerste afspraak neemt ongeveer één uur in beslag. Hierna duurt een behandeling 30 à 45 minuten.

Tijdens de eerste afspraak wordt het probleem in kaart gebracht. Dit door het stellen van de juiste vragen en het uitvoeren van een klinisch onderzoek. Hierna wordt er een behandelplan opgesteld. Dit wordt samen met u overlopen zodat u weet wat u verder van de revalidatie kan verwachten.

Een behandelplan kan de volgende behandelingstechnieken bevatten.

• Massage en stretching: Massage verbetert de bloedcirculatie, normaliseert spierspanningen en vermindert zwelling: Ook wordt het gebruikt ter ontspanning of om de hond gerust te stellen: Via stretching kan je verkorte of verstijfde spieren terug op lengte brengen.
      • Mobilisaties: Mobiliseren heeft als doel een gewricht beter te laten bewegen en zorgt hierdoor ook voor pijnvermindering.
      • Oefentherapie: Bewegingstherapie ter vermindering van stijfheid en ter verbetering van spierkracht, stabiliteit, mobiliteit en coördinatie.
      • Fysiotechniek: Er wordt gebruik gemaakt van ultrasone therapie en elektrostimulatie. Deze therapievormen hebben vooral als doel weefselherstel en pijndemping.
      • Advies: Als therapeut geef ik advies om het herstel te bevorderen en herhaling van klachten te voorkomen. Ook krijgt u huiswerkoefeningen waarmee u samen met uw dier thuis aan de slag kan.

Hoe vaak moet mijn paard/ hond behandeld worden?

Het aantal behandeling is afhankelijk van verschillende factoren en zal daarom verschillen van dier tot dier.