Aanvullende behandelingen

SPORTMASSAGE BIJ PAARDEN

Sportmassage is niet alleen een goede manier om pijn te verlichten en stijve en vastzittende spieren los te maken, maar ook om eventuele blessures in de toekomst te voorkomen. Deze massage zorgt voor ontspanning en is duidelijk zeer aangenaam voor paarden.

Mijn osteopatische visie zal steeds primeren. Indien ik een paard voor de eerste maal zie, zal ik dan ook adviseren om deze eerst osteopatisch te behandelen. Indien nodig, neem ik bepaalde massagetechnieken mee in mijn behandeling. Dit doe ik wanneer spieren zeer gespannen aanvoelen en ik hier een snellere ontspanning wil verkrijgen.

Als nabehandeling of preventief, kan er gekozen worden voor een sportmassage. Deze zal ongeveer een uur duren.

De effecten van sportmassage:

• verbetert de bloedcirculatie waardoor het paard sneller herstelt van ziektes, ongevallen en blessures
  • vermindert ontstekingen en zwellingen in de gewrichten en geeft verlichting bij artrose
  • zorgt voor meer spieropbouw, toename van bewegingsvrijheid en vermindert spierkrampen
  • zorgt voor afvoer van afvalstoffen
  • stimuleert de circulatie van het lymfestelsel
  • rekt en strekt bindweefsel en voorkomt zo het vormen van verklevingen na bijvoorbeeld een operatie of ongeval
  • helpt om het hele lichaam en de geest van het paard in een betere conditie te houden
  • zorgt voor ontspanning en vermindert stress.

MASSAGE BIJ HONDEN

Ook honden hebben baat bij een massage. Massage is toepasbaar op verschillende manieren. Het maakt onder andere deel uit van een dierfysiotherapeutische behandeling. Verder kan een massage een pup leren dat het leuk is om aangeraakt te worden. Hij leert hierdoor ontspannen en wordt zich bewust van zijn lichaam. Oudere honden hebben vaak last van artrose. Als een hond pijn heeft, kan dit spanning veroorzaken in zijn lichaam. Voor hen kan massage voor pijnverlichting en ontspanning zorgen.

De effecten van massage:

• doorbreekt de vicieuze cirkel van pijn en spierspanning
  • verbetert de bloedcirculatie waardoor de hond sneller herstelt van ziektes, ongevallen en blessures
  • zorgt voor afvoer van afvalstoffen
  • stimuleert de circulatie van het lymfestelsel
  • helpt om het hele lichaam en de geest van de hond in een betere conditie te houden
  • zorgt voor ontspanning en vermindert stress.

MEDICAL TAPING

Taping is een behandelingsmethode waarbij er gebruik gemaakt wordt van een elastische, katoenen tape die op een propere en droge vacht aangebracht wordt. Door het gebruik van tape, creëer je een liftend effect van de tape op de huid. Fasciale structuren worden geprikkeld en het zelfregulerend vermogen van het lichaam wordt gestimuleerd met als resultaat een sneller herstel van diverse klachten en blessures. Op deze manier kan je een spier stimuleren of juist laten ontspannen.

Via taping worden zwakke plekken in het lichaam ondersteund. De tape zorgt ook voor bewustwording van het lichaam. Je kunt het paard of de hond door middel van tape bewust maken en het helpen “herinneren” aan een beweging of houding.

De tape beweegt met de huid mee en vormt geen belemmering voor de beweging. Het tapen van o.a. paarden en honden is de laatste jaren sterk toegenomen. Ik gebruik tape daar waar nodig maar dit altijd als aanvulling op mijn osteopatische of fysiotherapeutische behandeling.

Waarbij kan taping helpen:

• pijnbestrijding
  • het activeren van de bloed en lymfecirculatie bij zwellingen en bloeduitstortingen
  • beïnvloeden van fasciale structuren
  • behandeling van littekens
  • behandeling van stalbenen
  • peesblessures en ontstekingen
  • (na)behandeling van blessures aan het bewegingsapparaat
  • verbetering van de spierfunctie
  • ondersteuning van de gewrichtsfunctie.

ACUPRESSUUR BIJ HONDEN EN PAARDEN

Acupressuur is een behandelingsmethode die afkomstig is uit de TCM (Traditional Chinese Medicin). Lichaam en geest worden hier als één eenheid gezien, dus onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Yin en Yang spelen hier een belangrijke rol. Ze zijn elkaars tegengestelde, maar tegelijkertijd kunnen ze niet zonder elkaar. Samen vormen ze de perfecte eenheid uitgedrukt in een cirkel. Tussen Yin en Yang is er een bepaald evenwicht. Wanneer dit evenwicht in balans is, is een lichaam gezond. Wanneer dit evenwicht verstoord raakt, kunnen er ziektes ontstaan. Door middel van acupressuur kan het evenwicht weer hersteld worden. Vanuit de interactie tussen Yin en Yang ontstaat Qi.

Qi kan gezien worden als de energie of levenskracht die door de meridianen en organen stroomt. Het meridiaan systeem kan beschouwd worden als een onzichtbaar netwerk dat het hele lichaam verbindt. Een verstoorde doorstroming van deze energie zal zich uiteindelijk manifesteren in gezondheidsklachten en ziektes. Qi kan beïnvloed worden door de acupressuurpunten te stimuleren die langs de meridianen liggen. Dit heeft invloed op de emoties, spanningen en zorgt voor verlichting van pijn. Bij acupressuur wordt voornamelijk enkel druk uitgeoefend met de handen en vingers.

Door de brede werking van acupressuur zie ik dit als een mooie aanvulling op een osteopatische behandeling. Beide behandelmethoden benaderen het lichaam als één geheel.

Acupressuur helpt o.a. bij:

• artrose en artritis
  • spijsverteringsproblemen
  • stofwisselingsproblemen
  • problemen aan het bewegingsapparaat
  • verminderde weerstand
  • hormonale disbalans
  • angst, stress
  • huidklachten
  • allergieën

KINESIOLOGIE VOOR DIEREN

Kinesiologie betekent letterlijk de leer van beweging. Het is een manier om uit te zoeken waar, wanneer en waarom een balans in het lichaam verstoord is. Je zoekt op deze manier een mogelijkheid om de balans te gaan herstellen.

Een Amerikaanse chiropractor Dr. Goodheart ontdekte dat er een samenhang bestaat tussen spiergroepen, meridianen en organen. Te hoge of te lage spierspanning in een bepaald gebied blijkt samen te hangen met een verstoring van de desbetreffende meridiaan of het daaraan gekoppelde orgaan.

Kinesiologie is dus gebaseerd op de Westerse Geneeskunde en de meridianenleer uit de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCM).

Doorheen ons lichaam stroomt een energiestroom. De Chinezen noemen deze energie Qi. Bij kinesiologie controleren we de sterkte of zwakte van het energieveld van het lichaam. Dit doen we via spiertesten. Een positieve invloed op het lichaam zorgt ervoor dat de Qi vrijer kan stromen, waardoor de spieren van het lichaam sterker worden. Omgekeerd zal een negatieve invloed de stroom van Qi verminderen en de spieren verzwakken en dus ook het lichaam.

Omdat je aan een dier niet kan vragen om "goed te blijven duwen", gebeurt het testen door de therapeut zelf of met de eigenaar als tussenpersoon.

Via kinesiologisch testen kan je (bijna) alles testen. Je kan voedingsproducten testen, gewrichten, organen maar o.a. ook testen op virussen, bacteriën en parasieten.

Ook dit zie ik weer als een mooie aanvulling op mijn osteopatische behandeling.

SPAGYRISCHE FYTOTHERAPIE VOOR DIEREN

Het woord spagyriek komt van het Griekse spa-o en betekent ‘uit elkaar halen’ of scheiden, terwijl a-geiro ‘samenvoegen of verenigen’ betekent. Het verwijst naar het productieproces dat gekenmerkt wordt door het ‘scheiden’, ‘zuiveren’ en ‘samenvoegen’ van de bestanddelen van medicinale planten, waardoor een krachtige essence ontstaat.

De spagyrische maceraten en tincturen werken niet enkel op de symptomen maar zullen het lichaam terug in balans brengen. In de spagyriek gaat men er namelijk van uit dat een “ziekte” een uiting is van blokkades in de energiestroom van het lichaam.

De behandeling zal zich eerder richten op het overstijgen van een klacht dan op het bestrijden van een klacht. Spagyriek biedt een holistische benadering voor het welzijn van zowel mens als dier. Zij richt zich zowel op het lichaam (fysieke aspect) als de ziel (emotionele aspect) en de geest (mentaal-spirituele aspect).

Ik merk in de praktijk dat eigenaars niet meer zo snel geneigd zijn om hun dieren langdurig op ontstekingsremmers of pijnstillers te zetten. Ze zijn vaak opzoek naar een "natuurlijk alternatief". Fytotherapie kan dan de oplossing bieden.

Maar evengoed zijn er producten die ondersteunend gegeven kunnen worden en die bijdragen tot een goede gezondheid.